Written by: GEBALANCEERD LEVEN HHH ZOOMS IN

colors_markers_colored_drawing_fixation-1223124.jpg!d
health hub zoomt in logo

Studio Flessenpost | 'complexe informatie begrijpelijk maken voor iedereen’

In Nederland zijn er 2,5 miljoen mensen die moeite hebben met lezen en schrijven, waarvan twee derde autochtoon is. Voor deze mensen is het vaak lastig om informatie tot zich te nemen en te begrijpen. Ontwerpers Simone van Daelen en Marleen Klapwijk, verenigd in Studio Flessenpost, schieten deze groep te hulp. Zij ontwerpen visuele, laagdrempelige communicatiemiddelen om voor iedereen informatie toegankelijk te maken. Of je nou kan lezen of niet.

Simone en Marleen werken aan projecten met communicatiedrempels die ontstaan bij een specifieke doelgroep. Vaak zijn dit doelgroepen met lagere gezondheidsvaardigheden, waar laaggeletterdheid een grote rol speelt. Onder de naam Studio Flessenpost hebben Simone en Marleen al aan verschillende projecten gewerkt.

GROEIKAARTEN

Een voorbeeld zijn de Groeikaarten. Deze worden gebruikt in een gesprek met ouders over de ontwikkeling van hun jonge kind. “Voor professionals kan het lastig zijn om met laaggeletterde ouders in gesprek te gaan over zo’n abstract onderwerp. Om die reden hebben we de kaarten ontwikkeld als visuele gesprekstool”.

TRAKTATIESCHAal

Een ander project is de traktatieschaal, die ontwikkeld is om zo kind en ouder positief te laten kijken naar het uitdelen van traktaties. “Basisscholen in de wijken Kanaleneiland en Overvecht liepen er tegenaan dat traktaties steeds vaker niet alleen ongezond, maar vooral ook overdadig waren”. Studio flessenpost heeft een feestelijke en positieve manier bedacht om zo gedragsverandering te stimuleren!

Studio Flessenpost over hun werkwijze en projecten:

Studio Flessenpost houdt zich altijd bezig met het toegankelijk maken van informatie door middel van ontwerp. Ze vinden het belangrijk om meer aandacht te genereren voor het belang van laagdrempelige ontwerpen bij andere ontwerpers. Simone en Marleen willen daarom onderzoek doen naar welke praktische toepasbare kennis ontwerpers nodig hebben om binnen onze huidige maatschappij laagdrempelige communicatiemiddelen te ontwikkelen. Om te beginnen gaan ze toegespitst onderzoek doen binnen de context van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning.

ONDERZOEKSPLANNEN

Simone en Marleen zullen zich komende tijd dan ook bezighouden met de onderzoeksvraag: “Hoe kunnen wij vanuit onze achtergrond als ontwerper, het proces van een WMO-aanvraag toegankelijk en helder maken voor de aanvrager?

Studio Flessenpost over hun onderzoeksplannen:

Last modified: 2 juli 2020